Кібербезпека та російські боти
Кібербезпека зазначена одним з основних напрямків у проєкті Стратегічного оборонного бюлетеня України до 2030-го. Можна помітити, що обговорення її стану пожвавилося після публікації документа. АрміяInform теж публікувала кілька матеріалів.
Чому це так важливо? Уміло сформовані наративи й меседжі, які практично миттєво долітають до мільйонів людей, — зброя масового ураження. Так, з етичної точки зору безперестанний вплив на свідомість людей за допомогою начебто корисних технологій малоприємний. Але вся зброя — не надто приємна.
Росія стала однією з найвідоміших піонерок у мережевих війнах і вкладає колосальні ресурси у свої «фабрики тролів». Ці так звані боти помітно активізуються в потрібний момент. Наприклад, за інформацією Центру стратегічних комунікацій НАТО (STRATCOM), посилення практичної співпраці Альянсу зі східними партнерами у 2017 році викликало просто шквал твітів на цю тему. Причому за підрахунками кілька місяців повідомлення ботів становили від загальної кількості 84 % — російськомовних і 46 % — англомовних.
Це лише один приклад використання мережевих армій Росією у її вічній війні з усім світом. Ще один факт — хакерська атака на велику кількість урядових сайтів України, здійснена напередодні.
Адміністратор «Вікіпедії» та дослідник кібербезпеки, програміст Назар Токар підтвердив, що люди часто недооцінюють небезпеку від цих коротеньких повідомлень в інтернеті.
За словами пана Назара, Росія масово використовує як програмні засоби, так і численні «фабрики тролів» — людей, навчених працювати з усіма популярними сайтами й соцмережами. Для просування вигідної інформації так звані боти лише підлаштовуються під аудиторію конкретного майданчика. Якщо на Заході популярний твітер — боти в ньому, якщо в Україні більшість користується фейсбуком — зловмисники активніше просувають контент там.
Назар Токар підтвердив, що постійні повідомлення про забанення великої кількості ботів — то під час президентської кампанії в США, то під час референдуму в Каталонії чи щодо Брекзиту — лише вершина айсберга. Технології російських пропагандистів працюють безупинно, зокрема і над паплюженням іміджу ЗСУ.
Термін «корисні ідіоти» (useful idiot) з’явився в політичному жаргоні ще в часи Холодної війни: ним називають людей, які не розуміють, що їх цинічно використовують для відстоювання якоїсь ідеї ті, хто цю ідею просуває.
Найгірше, що ворог діє і руками формально українських мас-медіа. Найчастіше використовується простий та ефективний механізм інформаційного «вкиду» потрібної (часом — абсурдної) інформації через анонімні телеграм-канали, твітер-акаунти. Наприклад, умовний канал «Лєгєтімний» ретранслює російську «наживку», потім умовна «Страна.юа» чи «112 Україна» повідомляє цю інформацію з посиланням на джерело телеграм-каналу. І хоча його неавторитетність та «помийність» не викликає жодного сумніву, все працює за відомим принципом: брехня, повторена тисячу разів, перестає бути брехнею. Гонитва за сенсацією легітимізує пропагандистську інформацію, коли її починають тиражувати «нормальні» українські ЗМІ.
Такий «ексклюзив», підкинутий ворогами й підхоплений так званими корисними ідіотами, часто дуже сильно б’є по економіці, безпеці держави, просто — по здоровому глузду громадян.
Источник: armyinform.com.ua
Автор: Олександр Козубенко, кореспондент АрміяInform