17.01.2023 08:17
Просмотров: 507

Підсанкційні товари потрапляють до росії через Грузію

Підсанкційні товари потрапляють до росії через Грузію

Через західні санкції, які забороняють імпорт багатьох товарів, багато того, що потрібно росії, в тому числі і для ведення війни проти України, зараз їде повільним, переповненим вантажівок, маршрутом через Кавказькі гори з Грузії.

КПП Казбегі, Грузія. Щодня караван вантажівок тягнеться на милі гірською дорогою в Грузії, поблизу кордону з росією. Кожен день черга стає довшою.

Вантажівки чекають днями, щоб перетнути кордон під час подорожі, яка зазвичай починається в Туреччині та закінчується в російських містах, де західні товари користуються великим попитом. Вантаж різноманітний — авто-запчастини, промислові матеріали, хімікати та навіть папір для чайних пакетиків.

Війна в Україні раптово перервала багато торгівельних зв'язків росії з Європою, але економіка країни швидко внесла корективи, знайшовши альтернативні шляхи для імпорту. За останні 10 місяців Грузія, яка теж була жертвою агресії з боку Москви в 2008 році — стала зручним логістичним каналом між росією та зовнішнім світом.

Зростання обсягів торгівлі стало несподіваним способом заробітку для водіїв вантажівок, таких як Мурман Накашидзе, 48-річний грузин, який володіє невеликою транспортною компанією з чотирьох вантажівок, що перевозять вантажі з Туреччини до росії — від електроніки до будівельних матеріалів. Після того, як багато європейських компаній припинили торгівлю з москвою на знак протесту проти війни в Україні або через західні санкції, його бізнес пішов вгору.

Тепер мобільний телефон спритного грузинського бізнесмена «гарячій» від запитів переправити товари до росії за плату, яка постійно зростає. «Це війна для багатьох, але інші отримують прибуток», - каже пан Накашидзе. «Це добре для нас, для економіки, але це погано для інших».

Придбання товарів через Грузію та сусідні країни, такі як Вірменія та Азербайджан, допомогло росії пережити економічну кризу, спричинену її вторгненням в Україну. Хоча деякі товари є дефіцитними, а багато західних компаній припинили свою діяльність, уряд країни-терориста каже, що минулого року російська економіка скоротилася лише приблизно на 3 відсотки.

Хоча перспективи зростання залишаються туманними, повного краху, який передбачали деякі економісти в умовах західних санкцій, не відбулося.

Грузія пропонує найшвидший сухопутний шлях до Туреччини, яка стала одним із головних торгових шляхів росії із Заходом. Згідно з дослідженням, проведеним TBC Capital, провідним інвестиційним банком Грузії , за перші шість місяців 2022 року обсяги транзиту вантажів між Туреччиною та росією зросли втричі, і значна їх частина проходила дорогами Грузії.

Згідно з даними російської Федеральної митної служби, у грудні черга вантажівок, що тягнулася мальовничими схилами на півночі Грузії, була більш ніж удвічі довшою, ніж роком раніше. Трафік значно більший, ніж може витримати прикордонний контрольно-пропускний пункт.

«Зараз тут усі: білоруси, казахи, узбеки, вони ніколи тут не були», — сказав 60-річний Алік Оганесян, ремонтуючи свою вантажівку, стоячи в черзі. Іноді водіям доводиться чекати так довго, що швидкопсувний вантаж псується, сказав він.

російська митна служба працює над розширенням кількості смуг оформлення, а Грузія будує 5,5-кілометровий тунель через найбільш проблемну ділянку траси, яка час від часу блокується лавинами.

Черги іноді тягнуться аж до столиці Грузії, Тбілісі, приблизно за 100 миль від кордону, зі спеціальними паркінгами вздовж об’їзної дороги, де далекобійники можуть відпочити та поспати, поки чекають. (Черга не суцільна. Рух регулюють поліцейські патрулі, а через гірську місцевість є ділянки, де вантажівкам заборонено простоювати. Під’їжджаючи до кордону, далекобійники отримують талон із номером, який закріплює місце.)

Довге очікування спонукає багатьох водіїв йти в об’їзд і в’їжджати в росію через сусідній Азербайджан, додаючи кілька днів до подорожі.

Підсанкційні товари потрапляють до росії через Грузію

Наразі неможливо сказати точно, скільки європейських вантажів, що перетинають Грузію, підпадає під санкції Європейського Союзу. Але поява країни як ключової ланки в торгівлі з росією підкреслює потенційну лазівку в політиці санкцій ЄС.

Уряд Грузії наполягає на тому, що він суворо дотримується санкцій Заходу, і що багатьом поставкам було відмовлено. Але опоненти правлячої партії в парламенті кажуть, що товари та гроші протікають майже безперешкодно.

Випадок з Грузією показує, як країни, що знаходяться під опосередкованим впливом росії дозволили обходити торгові обмеження, зазначає Марія Шагіна, старший науковий співробітник Міжнародного інституту стратегічних досліджень.

«Грузія балансує між своєю офіційною прозахідною орієнтацією та економічною залежністю від росії», — сказала пані Шагіна в телефонному інтерв’ю, додавши, що швидко зростаючий обсяг торгівлі може перевищити здатність Грузії застосовувати санкції. «Це дуже вузький простір, в якому опинилася Грузія».

У той час як росія виробляє більшу частину свого продовольства та отримує споживчі товари з Азії, грузинський маршрут допоміг країні-терористу вирішити проблему з нестачею європейських запасних частин і сировини для заводів, сказав Іван Федяков, який керує InfoLine, російською ринковою консалтинговою компанією.

«Основна проблема була з промисловими вантажами», – сказав він.

Наприклад, росія виробляє багато чаю, каже Федяков, але імпортує фільтрувальний папір, який використовується в чайних пакетиках. У квітні Європейський Союз заборонив експорт цього паперу до росії, що змусило російські фабрики шукати альтернативи в Китаї та Туреччині. Маршрут через Грузію допоміг доставити товар до росії, каже Федяков, заводи утрималися на плаву та зберегли робочі місця.

З травня минулого року в росію надійшло товарів на понад 20 мільярдів доларів через так званий процес паралельного імпорту — коли щось ввозиться в країну без згоди компанії-власника торгової марки, — каже глава російської митниці в інтерв’ю на російському телебаченні. Значна частина вантажу складається з автомобілів і обладнання для заводів.

Загалом до кінця 2022 року росія майже відновила свій довоєнний рівень імпорту, згідно з даними Центрального банку країни, а також додала до основного джерела доходу: мита, які вона збирає на товари, що ввозяться в країну.

Голова Асоціації експедиторів Грузії Олександр Давітідзе заявив, що члени його групи не будуть перевозити ембаргові вантажі для росії, але невеликі компанії можуть це зробити.

Невдовзі після вторгнення в Україну, за словами пана Давітідзе, він почав отримувати електронні листи від російських компаній і осіб, які шукали допомоги в доставці різних товарів до країни-терориста.

«Тепер я їх майже не отримую», — сказав він в інтерв’ю. «Це означає, що вони або придбали місцеві компанії, або заснували власні».

Економічна співпраця з росією, яка після війни 2008 року отримала контроль над однією п'ятою території Грузії, обурила багатьох грузин.

«Наш уряд вирішив бути посередині», — сказав Георгій Оніані, заступник виконавчого директора тбіліського відділення Transparency International, глобальної антикорупційної групи. «Але принаймні особисто деякі з них почуваються ближче до росії та кремля».

Економісти кажуть, що стимулювання економіки Грузії може бути занадто сильним для бізнесу та уряду.

«Якщо у вас немає твердої політичної позиції, у більшості випадків бізнес завжди шукає прибутки», — сказав Георгій Мжаванадзе, старший юрист TBC Capital, інвестиційно-банківського підрозділу найбільшого банку Грузії. Турецький і російський бізнес «використовує Грузію як транзитну країну, і ми це не караємо».

Найбільший морський порт Грузії, Поті на Чорному морі, працює над амбітним розширенням, яке подвоїть його пропускну здатність і дозволить приймати більші судна. Проект, розпочатий ще до війни, тепер «здається ще більш правильним рішенням, ніж раніше», — каже Ієн Роулінсон, комерційний директор APM Terminals, нідерландського оператора порту Поті. «Обсяги поставок через Грузію різко зросли».

Після вторгнення росії в Україну APM Terminals розірвала ділові зв’язки з країною-терористом, але як тільки вантаж розвантажується в Грузії, компанія не знає та не контролює, куди він відправляється, зазначив пан Роулінсон.

«Що відбувається з вантажем після того, як він залишив нас — ми не маємо про це знати», — сказав він. Переважна більшість торгівлі, яку обробляє його порт, призначена для Центральної Азії, а не до росії.

Як відреагує ЄС та союзники України?

Питання відкрите. Адже, всі зазначені факти свідчать лише про одне – за неповний рік з початку повномасштабного вторгнення, росія майже повністю відновила імпорт потрібних їй західних підсанкційних товарів, в тому числі й тих, які використовуються для ведення війни, зокрема для виробництва і ремонту військової техніки. І хоча юридично це довести доволі складно, але, за словами самих грузинських бізнесменів, прослідкувати кінцеве призначення та істинну мету ввезення певних товарів, після їх розвантаження в Грузії, майже неможливо.

Джерело: internetua.com

Новости портала «Весь Харьков»


Читайте ещё:

Апрель
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Вс
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
 
Архив новостей

Ми рекомендуємо

  • Рощинская — доставка воды в Харькове на сайте vodar.in.ua.

Юридичне забезпечення порталу

Адвокат
СМОРОДИНСЬКИЙ
Віктор Семенович