10.07.2018 08:48

Акела не схибив. Втеча вовка з Чорнобиля відкрила несподівану правду про зону відчуження

Вовк з Чорнобиля пройшов половину України

Вчені зафіксували вовка, який вийшов на 370 км за межі зони відчуження Чорнобильської АЕС. Експерти пояснили, як поширення опромінених тварин може вплинути на стан всього виду.

Минулого тижня дослідники вперше зареєстрували вихід сірого вовка за межі Чорнобильської зони відчуження. Відкриття стало можливим завдяки спеціальному GPS-нашийнику, який наділи молодій тварині кілька років тому.

Згідно з аналізом, за пару тижнів в лютому 2015-го, вовк покинув зону відчуження в Білорусі, повернувся в Україну через Чернігівську область та дійшов до Полтавського регіону. Останній сигнал з GPS був зафіксований 29 серпня 2015-го на території Росії, поблизу кордону з Сумською та Харківською областями. Невідомо, – тварину вбили чи з неї просто злетів нашийник.

Повідомляється, що в зоні відчуження популяція вовків у сім разів вища, ніж у заповідниках за її межами. Досі не визначено, як чорнобильська катастрофа вплинула на дику природу в регіоні, оскільки деякі види демонструють високі темпи мутацій, а деякі – зростання чисельності особин.

Експерт з дикої природи в Університеті Міссурі Майкл Бірн, який очолив дослідження, говорить: «Замість того, щоб бути екологічною чорною дірою, Чорнобильська зона відчуження може фактично стати джерелом дикої природи, щоб допомогти іншим популяціям в регіоні. І ці висновки можуть бути застосовні не тільки до вовків – розумно припустити, що схожі речі відбуваються і з іншими тваринами».

З огляду на це з'являється цілком логічне запитання: що якщо це не поодинокий випадок, і багато вовків з Чорнобильської зони передають мутуючі від радіації гени іншими вовками по всій Україні?

Дослідження про чорнобильських вовків, яке було опубліковано в минулому місяці у Європейському журналі дикої природи поставило питання, як спаровування мутуючих особин може вплинути на популяцію сірого вовка, його репродуктивні функції або щось інше, що може статися від мутацій.

Журналіст видання Mashаble Марк Кауфман пише, що, всупереч пережитим радіаційним викидам, вовки не понесли ніяких згубних змін.

Попри застереження і відомий негативний вплив радіації на живі організми – у Чорнобильській зоні значно зростає популяція вовків. «Генетична мутація може бути передана далі, але у нас немає достатніх даних, щоб сказати, що це відбувається», – сказав Майкл Бірн в інтерв'ю Mashable.

Вчені також пояснюють, що мутації – це широке поняття, і відслідковувати їх досить складно, адже найчастіше вони виявляються у дрібних змінах геному, аніж у появі другого хвоста або голови.

Біолог з Прінстонського університету Бріджит фон Хольдт, яка вивчає генетику вовка, розповіла, що далеко не всі мутації є поганими: «Мутації мають різноманітні форми, і можуть покращувати білки або прояви певних генів. Але вони також можуть бути шкідливими».

Крім цього, фон Хольдт пояснила: для того, щоб мутації передалися потомству, вони повинні мати функціональний зв'язок. Тобто, якщо один мутований вовк з поганим зором злучається з іншого мутованою вовчицею, у якої проблеми з розмноженням, – не факт, що їхні негативні мутації будуть у наступного покоління.

Ще один дослідник, Джеймс Сміт, який вивчає вплив радіації на дику природу в Чорнобильській зоні, каже, що генні зміни відбуваються завжди, це суть еволюції, і в цьому сенсі всі ми є мутантами.

Так, у 2014 році, британські екологи виявили одну з таких позитивних мутацій: деякі види птахів у Чорнобильській зоні почали виробляти більше антиоксидантів, які борються з ушкодженням клітин, спричиненим радіацією.

Оскільки вплив радіації і мутації не досліджені до кінця – Чорнобильська зона є феноменальним майданчиком для вчених по всьому світу, адже дика природа тут буквально отримала нове життя, після того як десятки тисяч людей вже більш ніж на 30 років покинули це місце.

Згадуючи наслідки від вирубування лісів, забруднення і знищення людиною різних видів тварин, Джейм Сміт запевняє: «Ймовірно, радіація має певні ефекти в гарячих точках, але це не зрівняється з тією шкодою, якої люди завдають довкіллю».

Источник: nv.ua