Законопроєкт 5289 містить корупційні ризики та скасовує обов’язкові спрощені закупівлі — НАЗК
Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) провело антикорупційну експертизу законопроєкту 5289, яким пропонується внести зміни до Закону України «Про публічні закупівлі» та скасувати обов’язкове проведення спрощених закупівель.
Інструмент спрощених закупівель https://infobox.prozorro.org/articles/shcho-take-sproshcheni-zakupivli-i-chim-voni-vidriznyayutsya-vid-doporogovih був запроваджений минулого року. Так, до квітня 2020 року державні установи могли закуповувати товари та послуги на суму до 200 тис. грн та роботи — до 1,5 млн грн за прямими договорами, тобто без конкурентного аукціону на зниження ціни.
З появою спрощених закупівель такі товари та послуги установи мають придбати на підставі конкурентного аукціону полегшеної форми, оскільки для його проведення як замовник, так і учасник мають підготувати дещо менше документації, порівнюючи зі звичайною закупівлею. Крім того, спрощені закупівлі займають менше часу: тривалість етапів процедури є меншою і сама закупівля завершується значно швидше, ніж відкриті торги.
За оцінками DOZORRO https://www.facebook.com/dozorro.org/posts/2237371913059946 , за рік інструмент спрощених закупівель дозволив вивести з тіні закупівлі на суму понад 40 млрд грн.
Що пропонує законопроєкт 5289?
Автори законопроєкту пропонують:
● зробити спрощені закупівлі необов’язковими для більшості замовників — органів державної влади та місцевого самоврядування, а також підприємств, установ та організацій, які є розпорядниками бюджетних коштів. Замовники зможуть укладати прямі договори з обраними постачальниками.
● дозволити сільським і селищним радам та міським територіальним громадам купувати напряму: харчові продукти, паливно-мастильні матеріали, природний газ та електричну енергію, окремі товари для закладів охорони здоров’я або закладів освіти; проєктно-кошторисну документацію тощо.
Які можливі наслідки прийняття законопроєкту?
У разі прийняття законопроєкту:
● знижується прозорість закупівельних процедур – якщо замовник підписав прямий договір, то в системі Prozorro можна побачити лише сам договір та відомості про виконавця. Натомість у спрощених закупівлях можна вивчити цінові пропозиції, вимоги до предмета закупівлі, причини дискваліфікації учасників, якість відповідей замовника, підстави для прийняття рішення про визначення переможця тощо.
● держава втратить можливість економити на закупівлях. Так, під час проведення аукціону компанії надають власні пропозиції щодо ціни товару або послуги. За рахунок конкуренції початкова ціна може значно зменшитися;
● бізнес не зможе брати участь у конкурентних закупівлях, оскільки замовник сам обиратиме постачальника.
Рекомендації НАЗК
Законопроєкт 5289 не може бути прийнятий у поточній редакції, оскільки запропоновані норми загалом є корупціогенними.
Детальніше з висновком антикорупційної експертизи НАЗК можна ознайомитися за посиланням. https://nazk.gov.ua/uk/documents/vysnovok-antykoruptsijnoyi-ekspertyzy-proyektu-zakonu-ukrayiny-pro-vnesennya-zmin-do-statti-3-zakonu-ukrayiny-pro-publichni-zakupivli-shhodo-sproshhennya-organizatsiyi-ta-provedennya-protsedur-zakupiv/
Источник: nazk.gov.ua