02.06.2020 12:08
Просмотров: 1049

Чому з літер П О Ш Т А не скласти слово «банк» - НБУ

Чому з літер П О Ш Т А не скласти слово «банк» - НБУ

Законопроєкт №2788-д про перетворення «Укрпошти» в банк – небезпечна ідея. Вона красива лише на папері, але на практиці – надто ризикова. До того ж і витратна для держави.

● Перетворення “Укрпошти” в банк нашкодить тим, для кого воно затівається, – звичайним громадянам, які будуть користуватися послугами «недобанку». Про це читайте у колонці керівника Офісу Правління НБУ Арсена Макарчука для «Економічної правди».

Наш матеріал надає відповіді на такі запитання:

● Чи хоче Національний банк залучити якомога більше громадян до банківських послуг, особливо у селах?

Так. Підвищення доступності та якості фінансових послуг – стратегічна ціль НБУ. Так само, як і фінансова грамотність та захист прав споживачів фінпослуг.

● Чи може це зробити «Укрпошта»?

Так. Ця благородна мета «Укрпошти» легко вирішується за рахунок «агентської» моделі. «Укрпошта» може постачати через свої відділення послуги інших банків: державних та приватних.

● Чи гарантує безпечні та якісні фінпослуги законопроєкт 2788-д?

Ні. «Укрпошта» нестиме ризики для своїх вкладників. Пошта не матиме банківської ліцензії, працюватиме без нагляду, не буде дотримуватися банківських нормативів та правил. НБУ не зможе гарантувати повернення грошей вкладникам поштового оператора.

Ми не знаємо, що буде з грошима, які «Укрпошта» збиратиме у клієнтів. Ніхто не проконтролює перерозміщення цих коштів у депозитах інших банків чи в держоблігаціях.

● Чому важливо дотримуватися банківських правил та нормативів?

Банківський бізнес – це особливий вид бізнесу. Особливий тим, що здійснюється за рахунок коштів клієнтів. Самих українців. Тому і здійснюватися має відповідально та без ризиків.

Ми неодноразово бачили масове зняття грошей клієнтами банків під час криз. Криза 2020 року проходить без потрясінь. Бо банки були готові до неї і дотримувалися нормативів НБУ.

Чи зможе «Укрпошта» під час наступної кризи повернути гроші вкладникам, якщо таких клієнтів буде багато? Буде проблема. Чи черги перед відділеннями в «Укрпошті» – це такий корпоративний вид спорту. Давайте до черг за посилками ще й черги вкладників додамо?!

● Та яка різниця?! Головне, щоб банківські послуги були у українців!

Питання в якості цих послуг. Для того, щоб продавати ковбасу, чи повинні ви її виробляти? Якщо плануєте не тільки продавати, а і виробляти, то маєте дотримуватися харчових стандартів. Ваші покупці мають отримувати не лише продукт, який пахне ковбасою, а, перш за все, якісний продукт, виготовлений зі справжнього м’яса, а не з туалетного паперу.

Запропонована законопроєктом № 2788-д модель є сурогатним продуктом. Тому «Укрпошта» дійсно надасть своїм клієнтам банківські послуги. Але якість їх буде сумнівною.

● Які ще ризики?

Їх безліч. Наприклад, «Укрпошта» надаватиме банківські послуги разом із веденням іншої діяльності в межах одного балансу. Це означає, що за рахунок коштів звичайного вкладника пошта закупатиме для продажу пральний порошок.

Є ризик відмивання грошей. Навряд, працівники поштових відділень мають достатньо досвіду та навиків для перевірки своїх клієнтів. У селах люди проводять прості операції і несуть низький ризик протизаконних операцій. Але, чи не прийдуть одного разу до відділення «Укрпошти» «вовки в овечих шкурах»?!

Маємо проблему із захистом відділень «Укрпошти» та перевезення цінностей. Банки дотримуються стандартів зберігання й інкасації готівки. Закон не поширює ці стандарти на «Укрпошту».

● Та що ви розумієте. У них найбільша мережа в Україні!

У продуктових магазинів мережа ще більше. Магазини теж присутні там, де немає банків. І мають більш розгалужену мережу, ніж «Укрпошта». Але магазини у банки не перетворюють. Що дозволено «Укрпошті» - не дозволено іншим?

● Де ж мені отримати послуги, якщо банки свої відділення закривають?

У 2020 році все менше потрібно ходити до відділень банків. Проте все більше потрібен якісний онлайн сервіс, покриття інтернетом і мобільним зв’язком. До речі, останнє в Україні на високому рівні. За останні 5 років частка обсягів безготівкових розрахунків зросла з 25% до 50% від всіх операцій.

Населення й банки йдуть в онлайн швидкими темпами, а ви їм відділення пропонуєте. Чи будемо й далі збільшувати розрив між тими, у кого країна в смартфоні і тими, в кого у відділенні «Укрпошти»?!

● А правда, що на боці «Укрпошти» світовий досвід?

Таааак. Тільки це досвід п’ятдесятирічної давнини. Надання поштою банківських послуг було поширеною практикою у світі 1960-1980 роках. У 2020 році ми, вочевидь, не стали б будувати автомобілі за старими стандартами. Чи це наша відповідь фільму Роберта Земекіса «Назад у майбутнє»?

В Європі та провідних країнах Азії сьогодні банківські послуги надаються не поштою напряму (як планує «Укрпошта»), а поштовим банком – тобто банком-партнером або окремим дочірнім банком. Цей банк дотримується усіх стандартів.

Проте надання фінпослуг безпосередньо поштою все ще поширена в центральноазіатських країнах та країнах Африки. То чи дійсно Уганда та Габон - держави, на які ми хочемо рівнятись?

● А за чий рахунок цей банкет під назвою «Укрпошта – банк»?

Коли справжній банк не може розрахуватися з клієнтами його докапіталізує власник, або підтримує НБУ як кредитор. Покластися на допомогу НБУ пошта не зможе.

Отже, у випадку, якщо «Укрпошта» зіштовхнеться з проблемами, вона зможе покластися лише на власні кошти, зароблені на поштових послугах. Ну, чи на кошти платників податків. Адже держава є власником «Укрпошти».

Источник: facebook.com / Національний банк України

Новости портала «Весь Харьков»


Темы: нбу, Украина

Читайте ещё:

Апрель
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Вс
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
 
Архив новостей

Ми рекомендуємо

  • Рощинская — доставка воды в Харькове на сайте vodar.in.ua.

Юридичне забезпечення порталу

Адвокат
СМОРОДИНСЬКИЙ
Віктор Семенович