Скільки бойової авіації зроблено в росії у 2024 році та чи компенсує це втрати
російські авіабудівні заводи продовжують з пафосом і широким розголосом у ЗМІ демонстративно передавати до складу ПКС рф нову бойову авіацію. Але в цьому процесі на третій рік повномасштабної війни проти України помічається дедалі більше дивного, що важко не помітити.
На сьогодні у росії існує виробництво таких бойових літаків, як Су-57, Су-35, Су-34 та навчально-бойового Як-130. Винищувачі Су-30 переважно проходять ремонт і модернізацію, так само як і МіГ-29. А ось МіГ-35 можна сміливо вважати мертвим проєктом, похованим монополією "сухарів".
Проте, як бачимо, авіабудівна галузь у військово-промисловому комплексі рф працює і видає продукцію. І раніше у своїх статтях я наводив графік постачання російської авіації протягом кожного року, з особливою увагою до передачі продукції під час повномасштабної війни.
Протягом 2022 року Повітряно-космічні сили рф отримали 29 нових та модернізованих машин, а саме:
- Су-57 – 6;
- Су-35 – 7;
- Су-34 – 10;
- Су-30СМ – 4;
- Як-130 – 2.
У 2023 році вдалося ідентифікувати отримання російською армією 26 нових бойових машин.
- Су-57 – 2 (ідентифіковано дві машини, хоча російські джерела припускають партію в 8 одиниць);
- Су-35 – 10;
- Су-34 – 6;
- Су-30СМ – 4;
- Як-130 – 4.
Таким чином, у період повномасштабної війни щорічно ПКС рф отримували до 30 бойових та навчально-бойових літаків.
Але які справи з передачею бойової авіації ПКС рф у 2024 році, а точніше, у першому півріччі?
▶ ️Передача авіації ПКС рф у 2024 році
Су-34
За перше півріччя 2024 року ПКС рф отримали чотири фронтові бомбардувальники-винищувачі Су-34, які передавались двома партіями по два літаки.
Першу партію Новосибірським авіаційним заводом імені В.П. Чкалова (НАЗ) було передано 5 квітня, а другу – 17 червня.
Що цікаво, в російських засобах масової інформації, а також на профільних майданчиках регулярно згадувалося, що НАЗ станом на 2024 рік передав 163 літаки Су-34, але при цьому жодного разу не згадувалося, скільки їх безпосередньо у строю.
Тут слід зазначити, що згідно з верифікованими втратами Су-34, з 2022 року ПКС рф втратили 30 літаків цього типу. Відповідно до неверифікованих – понад 60.
Також на себе звертає увагу той факт, що останнім часом російські ресурси ретушують бортові та реєстраційні номери літаків, що передаються у ПКС. Через це складно встановити, чи це справді нова партія чи попередня, яку представляють новою для імітації регулярності поставок.
Су-35
За перше півріччя 2024 року Комсомольським-на-Амурі авіаційним заводом імені Ю.О. Гагаріна (КнААЗ) було передано чотири багатофункціональні винищувачі Су-35 (двома партіями).
Першу партію із двох Су-35С було передано 12 квітня, а другу – 8 травня. Як і у випадку з Су-34, бортові номери червоного кольору на літаках були заретушовані.
Як-130
Іркутський авіаційний завод (ІАЗ) 10 червня передав першу в 2024 році партію навчально-бойових літаків Як-130. З урахуванням досвіду попередніх передач кількість не перевищувала двох одиниць. Зрозуміло, бортові номери також були заретушовані.
З 2020 року це п'ята партія згідно з контрактом від 25 серпня 2020 року, за яким має бути здійснено постачання 25 машин. Усього ПКС рф мають у своєму складі понад 120 літаків Як-130 у боєздатному стані.
Су-30 та Су-57
Примітно, що за перше півріччя 2024 року до складу ПКС рф не було передано жодного винищувача Су-30СМ або Су-57.
Так, за шість місяців 2024 року російські війська обзавелися приблизно 10 новими бойовими та навчально-бойовими літаками.
▶ ️Перспективи другого півріччя 2024 року
З урахуванням можливостей ВПК росії не відкидається, що в другій половині 2024 року до військ буде передано від двох до трьох партій Су-34 і Су-35, по два літаки в кожній. Тобто загальна кількість переданих у 2024 році Су-34 та Су-35 становитиме 8-10 бортів кожного типу, що відповідає можливостям виробництва російського ВПК останніх років – не більше ескадрильї на рік.
Загалом навчально-бойові літаки Як-130 можуть бути передані ще однією партією – дві одиниці, що становитиме у річному вираженні чотири борти.
Дивне явище з відсутністю в першому півріччі модернізованих Су-30СМ може бути пов'язане з процесом самої модернізації, яка цілком залежить від установки обладнання західного виробництва. Наприклад, французькі індикатори на тлі лобового скла (ІЛС) Thales HUD 3022 – виробництва компанії Thales Group.
Су-57 все ж таки, думаю, будуть передані цього року максимум двома партіями – тобто постачання складе 2-4 літаки.
Таким чином, у 2024 році ПКС рф отримають від 22 до 28 нових літаків усіх типів. Але при цьому не виключені маніпуляції з бортовими номерами і загалом – з новими бортами, тому ці цифри вкрай відносні.
▶ ️Висновки
Виробництво тактичної авіації в росії як було, так і лишається, але на дрібносерійному рівні. Ці обсяги не дають змоги росії повністю компенсувати ті втрати авіації, яких вона зазнає в зоні бойових дій в Україні.
Джерело: obozrevatel.com
Автор: Олександр Коваленко