Земельна реформа та децентралізація пішли в різних напрямках
Один із авторів земельної реформи та перший фермер України Іван Томич.
На його переконання, аграрна політика в Україні повинна мати формування фермерського устрою, про що ще з 90-х років говорила Асоціація фермерів та приватних землевласників.
"Були окремі несистемні і нетривалі спроби рухатися в цьому напрямі. Тому ми і маємо сьогодні найбільшого аграрного монстра в світі, що загрожує сільській місцевості і національній демократичній Україні.
Це агрохолдинги, що є панівними в Україні, як і в низці неєвропейських країн", — зазначив Томич в інтерв'ю Інні Ведерніковій.
За його словами, сьогодні понад 70% найкращих чорноземів у світі перебувають під контролем глобальних компаній.
Але ніде, крім України, немає таких величезних обсягів концентрації землі — до мільйона гектарів — у компаній, які контролює бізнес-середовище та власники.
Експерт підкреслив, що така ситуація — це шлях в нікуди, в порожні села, безробіття та втрату останнього державного ресурсу.
І це відбувається прямо зараз.
У відповідь на питання, чому так сталося, Томич зазначив що земельна реформа та реформа децентралізації пішли в різних напрямках.
І як результат, актуальна земельна аграрна політика порівняно з децентралізованою політичною системою несе в собі зовсім інший зміст.
Ба більше, за словами Томича, децентралізація не тільки ніяк не вплинула на структуру аграрного виробництва, а, навпаки, стала зручним та ефективним інструментом для посилення впливу великого бізнесу на місцях.
"Капітал, звісно, дуже добре розумів, що йому потрібно розвиватися далі. А як? Інвестувати у політичні проєкти місцевих органів влади.
І у переважній більшості великий бізнес профінансував або голів сільських об’єднаних територіальних громад, або депутатів, які стали основою системи прийняття рішень у місцевих громадах", — зазначив Томич.
За його словами, важливо розуміти, що на самому початку децентралізації у 2014 році олігархічна система вже була сформована.
І вона контролювала близько 80% сільських територій. Політична структура на селі стала не противагою, а інструментом олігархічного устрою. Як, виходячи з цього, і сама децентралізація.
У таких умовах неможливо було розвивати за європейським зразком підприємництво, фермерство та кооперацію на селі.
У підсумку українська система сформувалася в принципі, як в окремих європейських країнах, але виконує протилежну місію.
Експерт вважає, що для того, аби вибудувати тривалу держполітику, українцям не вистачило компетенцій та, що найголовніше, політичної волі.
Джерело: https://t.me/znua_live/163949